Gå til hovedindhold

Specialbørnehaven Træet

Man skal være visiteret til Træet for at få en plads her.

Specialbørnehaven Træet

Træet er en specialinstitution for børn med vidtgående funktionsnedsættelser, kognitive udfordringer og andre indgribende udviklings- og neurologiske forstyrrelser.

Børnene i tilbuddet har behov for en stor grad af individuel tilrettelæggelse af hverdagen, samt behov for nogen grad af afskærmning, mindre fællesskaber, tætte voksenkontakter, og for de fleste også et behov for behandlingsorienteret støtte med henblik på fysiske funktionsnedsættelser.

Hverdagen vil basere sig på forudsigelighed, genkendelighed og tydelige voksne.

Rammen

Træet er inddelt i tre grupper.
Stuerne er åbne stuer, hvor de professionelle har et tæt samarbejde med hinanden på tværs af stuerne. De støtter hinanden i det faglige arbejde og i forhold til at opstille en hverdag ud fra børnenes kompetencer. Derigennem sikres en løbende udvikling hos barnet. Personalet tager højde for, hvordan lokalerne er i forhold til funktion, så de er støttende og udviklende i forhold til børnenes kompetencer. De besidder en fleksibilitet, som er med til, at børnene mødes i deres nærmeste udviklingszone.

I Træet er der et sanserum, som er et multisensorisk miljø. Et rum der bevidst er indrettet til at blokere for eksterne stimuli, og hvor barnet kan behandle indtryk i en mere afslappet atmosfære. Barnet vil her lære om fordybelse og blive mere bevidst om, hvad sindsro kan give dem i forhold til tanker og følelser.

Udendørsarealerne er opdelt med henblik på at målrette den motoriske træning, blandt andet fordi det har stor betydning for livsdueligheden og hjernens neuroplasticitet. Når den øges, bliver fleksibiliteten i at modtage input og indtryk mere smidig hos barnet, og barnet bliver mindre sårbart. Barnets fysiske evner optimeres, og det smitter af på barnets selvfølelse og ageren i hverdagen.

Tilbuddet er normeret op til 20 børn med en normering på 2-3 børn pr. voksen alt efter de enkelte børns særlige behov.

Mål med indsatsen

Barnets kontakt til andre mennesker forventes gennem indsatsen at blive mere smidig, og barnet udvikler kommunikative færdigheder til at gøre opmærksom på behov og ønsker. Barnet vil gennem sin tid i Træet lære at følge visuelle oplæg, bede om hjælp og i større grad mærke sig selv. Barnet vil understøttes til at øve sig i at trække sig og gøre opmærksom på, når det har brug for færre sansestimuli. Barnet forventes at opnå større vitalitet, som har indvirkning på den enkeltes nervesystems modstandsdygtighed og fleksibilitet. Barnet støttes til forståelse af sig selv i forhold til andre samt begyndende kompetencer til at kunne indgå og deltage i fællesskaber.