Gå til hovedindhold

Fra børnehave til skole/SFO

Vi er optagede af at skabe gode sammenhænge for børn og deres forældre, når der sker skift til noget nyt.

Indhold

    Medarbejdere, der har ansvar for storbørnsgruppen, sørger for at børnene har adgang til et ”eget rum”, som er indrettet med de materialer, der arbejdes med i overgangsåret. Dette rum er storbørnsgruppens base, når de mødes 3 gange om ugen.

    Vi arbejder med Lydbyen hele året i storbørnsgruppen. Lydbyen er et sprogstimulerende pædagogisk værktøj, som består af alfabetet, hvor hvert bogstav har en fortælling, som vi folder ud og derved gør til en kropslig erfaring, så børnene har nemmere ved at tilegne sig sprog- og bogstavskompetencer.

    For at øge børnenes blik og interesse for det omgivende samfund, tilmelder vi os relevante kultur-arrangementer i hele overgangsperioden, som samtidig støtter op om fællesskabsfølelsen – ”vi gør noget sammen” som gruppe og sammen med andre.

    Vi cykler i nærområdet og færdes i naturen for blandt andet at opleve natur og udeliv og for at øve børnene i at blive selvhjulpne, for eksempel at kunne tage cykelhjelm af og på, at kunne låse cykellås og låse cykellås op, huske at pakke ting til turen - for eksempel madpakke og drikkedunk.

    Derudover er cykelture en træning i udholdenhed, balance, mestring, tålmodighed (vente på hinanden), som alt sammen er med til at understøtte deres udvikling af selvværd og selvtillid.

    Cykelturene har forskelligt pædagogisk indhold - det kan for eksempel være færdselsregler, stier og vej, sving og bakker med videre.